dinsdag, juli 18, 2006

iek ?

Mocht u geïnteresseerd zijn, dan heb ik een berichtgeving over mijn publiek verschijnen. Augustus 1 van dit jaar des here staat mijn lichaam op de grote markt van Mechelen. De eerste ontplooiing van stand up materiaal door ondergetekende in het hart van zijn eigen geboortestad. Op een dinsdag. Voor jeugd. Dat beloofd dus niet al teveel goeds.

Maar: mijn belastingaangifte is artisanaal ingevuld en op de bus gedaan. Wahaarg, vreugde.

En toch, gisteren bemerkte ik tijdens het in bad zitten plots een vreemd zwartglanzend potloodachtig uitsteeksel dat boven de badrand uitstak.

Zonder erbij na te denken leun ik een beetje over de rand. Op de vinyl bekleding staat een vreemd spinachtig ding. Ik kan maar niet bedenken hoe het daar kan zijn geraakt zonder op te vallen. Ook kan ik me niet herinneren ooit iets vergelijkbaar te hebben gezien. De opgestoken poot is er een van in totaal acht, wat wijst op een spin. Ze dragen een bolvormig lichaam met diezelfde olieglans als de poten. Die hebben bij nader toekijken een haast plantaardige structuur, met twee gewrichten per poot. Op het moment dat ik over de rand keek stopte de opstekende poot met bewegen. Enkel het haast zwevende lichaam in het midden stijgt en daalt op het ritme van een buik die op een strand zwelt en leegloopt bij het zonnen. Ik ben eerder bang van spinnen, maar om een of andere reden voel ik geen enkele vrees. Voorzichtig hef ik mijn arm uit het water en reik kalm in de richting van het voetbalgrote wezen. Enkele druppels water raken de vloer en plots schiet het ding geruisloos naar de andere kant van de kamer met een beweging die het midden houdt tussen een spin en een krab.
Waar zitten de ogen?

Geen opmerkingen: